Home Auto Events Spa Classic 2016

Spa Classic 2016

by admin

Spa Classic 2016

Foto’s van wagens in de paddocks en op de parking kan je terugvinden op onze facebookpagina.

Ondanks winterse temperaturen bezochten ruim 17000 racefans de 6de editie van Spa Classic die gerust een onderkoelde editie genoemd mag worden ,niet enkel de voor de tijd van het jaar lage temperatuur die op zondag niet hoger kwam dan 6°C maar ook de algemene indruk die deze 6de editie naliet was er een van lichte ontgoocheling ,zo waren er beduidend minder clubstands dan vorig jaar maar ook op het circuit was er minder te zien en van de Bonhams veiling was al helemaal geen sprake ! Het Britse veilinghuis koos in de plaats om aanwezig te zijn in het mondaine prinsdom Monaco waar in de aanloop naar de Formule 1 wedstrijd de Monaco Historic Grand Prix plaatsvond, ongetwijfeld had dit ook zijn invloed op de deelnemerslijsten van sommige races in Francorchamps.

Amper één week na de passage van het populaire World Endurance Championship (WEC) in de Ardennen was het de beurt aan de bolides die dit kampioenschap dat toen nog World Sportscar Championship heette reden tussen 1966 en 1992. Misschien wel de meest populaire wagens uit dit kampioenschap zijn die uit de Group C periode (1982-1993). Uitkijken was het vooral naar de Peugeot 905 EV1B van Dominique Guenat, met de 905 won Peugeot 2 maal de 24 uren van Le Mans. Helaas verscheen deze wagen na problemen tijdens de kwalificaties niet meer aan de start van de race en zo leek de grootste tegenstander van landgenoot Christophe d’Ansembourg weggevallen. d’Ansembourg wist zijn Jaguar XJR 14 zonder moeite op de polepositie te plaatsen maar enkele ronden ver in de 1ste race liep het mis en stond de paarse Jaguar XJR-14 gehavend terug in de pits geparkeerd ,Mark Sumpter die met zijn Porsche 962C de enige was die het tempo van d’Ansembourg enigszins kon volgen bleek te sterk voor de rest van het veld en ging aan de haal met de overwinning in beide races.

De wagens die het World Sportscar Championship reden tussen 1966 tot 1981 werden opgesplitst ,de oudste wagens komen aan de start van Classic Endurance Racing 1 dat kon rekenen op een ruim startveld van 40 bolides. Zoals wel vaker is de strijd om de overwinning in deze categorie er een tussen de Britse merken Lola en Chevron maar desondanks de dominantie van beide merken wist het Franse duo Nahum /Thuner in hun zeldzame Ford F3L P68 beslag te leggen op de vierde plaats in een race die gewonnen werd door de Chevron B19 van het Britse team O’Connell /Watson voor de B19 van Philipp Bruehwiler en Lola T70 MkIII B van Grant Tromans en Richard Meaden. Zeldzaam zijn ze de piloten van toen die nu nog altijd actief zijn ! Italiaan Nanni Galli , Formule 1 piloot voor onder andere Williams en Ferrari en nu ruim in de zeventig zat tijdens Spa Classic achter het stuur van een Alfa Romeo T33/3 het type wagen waarmee hij begin jaren 70 succesvol was.

Minder verging het Martin O’Connell in de Classic Endurance Racing 2 race waar de Brit na 9 ronden zijn Chevron B23 met Cosworth DFV motor langs de kant moest zetten en zo de weg open lag voor Zwitser Dominique Guenat die met zijn Lola T286 bijna een halve minuut eerder over de finish vloog dan de Lola T292 met Tony Sinclair achter het stuur. Winnaars van de GT categorie waren Hans Hübner en Porsche race legende Jürgen Barth die in 1977 de 24 Uren van Le Mans won ,een overwinning die Barth samen met Jacky Ickx behaalde in een Porsche 936.

Eigenaars van Italiaanse racewagens kunnen al jaren terecht in de Trofeo Nastro Rosso ,Lukas Halusa met zijn unieke Ferrari 250 GT “Breadvan” en Carlos Monteverde die opnieuw zijn Ecurie Francorchamps gele Ferrari 250LM had meegebracht waren vastbesloten om winnaar van vorig jaar Vincent Gaye het vuur aan de schenen te leggen maar Gaye was duidelijk het snelst tijdens de kwalificaties en mocht in zijn Ferrari 275 GTB/C van op de polepositie starten ,Braziliaan Monteverde liet dit echter niet zomaar gebeuren en kwam in de derde ronde aan de leiding van de race en leek op weg naar de overwinning tot zijn Ferrari de geest gaf ,Gaye nam terug de leiding over en finishte 17 seconden voor de “Breadvan” van Lukas Halusa en bijna 2 minuten voor Georg Nolte in een Bizzarrini A3/C. In dezelfde volgorde mochten deze heren terug het podium op na de 2de Trofeo Nastro Rosso race.

Het grootste deelnemersveld van Spa Classic 2016 was dat van de Sixties Endurance waar niet minder dan 68 wagens aan de start verschenen. Landgenoten Christian Dumolin en Christophe Van Riet mochten na een sterke kwalificatie met hun Shelby Cobra 289 van op de eerste startplaats aan de race beginnen ,ondanks aandringen van snelle mannen als Ludovic Caron en Andrew Beverly wist Christophe Van Riet de leiding gedurende de 2 uur durende race te behouden en zo een belangrijke overwinning te boeken. Naast een horde aan Shelby producten waarvan Cobra’s de complete top 5 inpalmden reden er nog enkele uitzonderlijke wagens mee waaronder de Porsche 904 GTS van Afschin Fatemi of de zeldzame Morgan SLR van John Emberson en Bill Wykeham.

Een van de vele hoogtepunten uit de rijke geschiedenis van het circuit van Spa-Francorchamps is de jarenlange strijd tussen Ford en BMW tijdens jaren zeventig en tachtig ,de periode waaruit de deelnemende auto’s van de Heritage Touring cup komen. Tijdens de 2 races van de HTC zien we de BMW CS en Ford Capri die het terug tegen mekaar opnemen. Ondanks het totale overwicht van Ford tijdens de kwalificatie was het toch de BMW CSL van Eric Mestdagh en Pierre-Alain Thibaut die tijdens de eerste race als eerste over de finish kwam en dat na een ware inhaalrace nadat ze die van op de laatste plaats waren begonnen. Na dit fantastische resultaat volgde echter de ontgoocheling tijdens avondrace waar BMW nummer 75 van Mestdagh en Thibaut op een zucht van de finish de strijd moest staken. Uiteindelijk ging de overwinning naar Zwitser Yves Scemama in een Ford Capri 2600 RS. Een niet alledaagse verschijning was de Group A Ford Mustang in de kleuren van het Nieuw-Zeelandse Pinepac team waarmee Nigel Greensall de snelste tijd wist neer te zetten tijdens de kwalificaties.

Naast clubs zoals de altijd talrijk aanwezige TVR clubs kon men niet naast de Europese Honda NSX club kijken met bijna 50 exemplaren van deze Japanse sportwagen die 15 jaar in productie bleef ,helaas was het 10 jaar wachten op zijn opvolger die sinds dit jaar beschikbaar is en nu gebruik maakt van Hybride technologie. Naast de clubs in de paddock van Spa Classic is het ook altijd uitkijken naar de stand van Belgische Ferrari specialist GIPI motor die terug enkele prachtige Italiaanse sportwagens had meegebracht waaronder enkele iconische exemplaren zoals een Ferrari Daytona en Ferrari F40 maar ook een Lamborghini Miura in een sober blauw en dat een Ferrari niet altijd rood hoeft te zijn bewees de zilverkleurige Ferrari F50 van een Engelse deelnemer.

Tekst & Foto’s: Steven

You may also like