Home Auto Events Autosalon 2019

Autosalon 2019

by admin

Januari is de maand van nieuwjaarsrecepties EN van het Autosalon in Brussel, in de oneven jaren is het salon traditioneel iets meer gericht op bedrijfsvoertuigen.  In alle eerlijkheid: het “kleine salon” begint verdacht hard te lijken op het “grote salon” in de even jaren. Met één grote uitzondering: de zogenaamde “Dreamcars” staan in een aparte hal verzameld, om die te bekijken dien je een extra 5 euro op te hoesten, of gewoon onze foto’s van de Dreamcars HIER bekijken, op deze pagina ligt de focus op de wagens die ons boeien in de resterende zalen.

Als je het autosalon betreed via de ingang aan parking C bots je onmiddellijk op lekkers op de stand van Politec: een Aston Martin Vantage GT8 (één van de 150 exemplaren ter wereld) en een Lamborghini Huracán GT3 racewagen met een boel naakte carbon. Op de stand recht voor hen kun je de Vanderhall motorworks Venice bewonderen, een driewieler met 180 Pk. Het begint goed!

Traditioneel focussen we ons op snellewagens.be op sportwagens, maar als liefhebbers hebben we natuurlijk ook interesse in de rest van de auto wereld, vandaar dat we even de Mazda 3 reeks willen aanhalen (Hal 6), toen we de Kai Concept zagen in Genève waren we geïntrigeerd. Mazda is één van de weinige merken waarbij de uiteindelijke productiemodellen vaak dicht aanleunen bij de oorspronkelijke concept ontwerpen. In het geval van deze Mazda 3 mocht het NOG iets meer Kai zijn. Los van de styling is er nog een reden waarom we reikhalzend uitkijken naar de komst van deze wagen: Mazda is  de producent bij uitstek als het over zuinige motoren gaat (reëel verbruik), het ziet er naar uit dat ze die positie nog gaan verstevigen, de mazda 3 zal namelijk uitgerust worden met de SkyActiv-X motor (2.0 liter met 190 pk), om het simpel uit te leggen het is een benzine motor met diesel techniek (compressie in plaats van bougies). Het grote voordeel van een diesel, laag verbruik, zonder de nadelen. Ze zijn niet het eerste merk die experimenteren met deze technologie maar ze zijn wel de eersten die de technologie aanbieden in een (massa)productiewagen. Als de technologie blijkt te werken zou dat wel eens de doodsteek kunnen zijn voor de diesel motoren. Ééntje om in de gaten te houden!

Op het autosalon vallen steevast premières te rapen, voor de bovenvermelde Mazda 3 was het een Europese première, verder waren er vooral Belgische premières te rapen bij de sportievere wagens. Zoals het debuut van de AMG GT 4-door coupé of kortweg GT 63 S, op de stand van Mercedes-Benz te bewonderen (Hal 5) wie hem  in een neutraal kleur wil zien moet in de Dreamcar hal zijn. In hal 7 kan je in Belgische première de I30 N Fastback aanschouwen, doe ons toch maar de hatchback I30 N. Het debuut van de Renault Mégane R.S. Trophy is in hal 5 te aanschouwen, knappe hothatch, maar hij lijkt toch verdacht hard op de Mégane R.S. die hier vorig jaar debuteerde. Wat logisch is want de Trophy is dezelfde wagen met 20 extra pk, actieve uitlaat met kleppen en (nog) betere remmen & banden.

BMW had een Europese en twee Belgische  premières in aanbieding, respectievelijk de 8 reeks cabrio en de competition versie van de M2 & M5. Al is de première van de M2 competition met een korreltje zout te nemen, we hebben er de afgelopen maand al 3 zien rondrijden op particuliere nummerplaten.

Nu Elon Musk eindelijk de Tesla Model 3 kan produceren in de gewenste aantallen is Europa aan de beurt. Wie op het salon nog zijn krabbel onder de bestelbon zet (hal 6) kan zijn exemplaar nog in de maand maart ontvangen, ja dat lees je goed, maart, ja van dit jaar. Nou moe. In diezelfde hal 6 ook het ontdekken waard: speciaal voor de musclecar-liefhebbers, op de stand van Ford kan je de  Mustang Bullit – editie aanschouwen, een ode aan de gelijknamige actiefilm van het jaar 1968 met Steve McQueen. In hal 3 tref je nog een verdwaalde supercar aan bij Honda, de NSX, tot op vandaag nog geen enkel exemplaar op Belgische wegen/meetings gezien, daar mag dringend verandering in komen!

Concept cars zijn ook vaste kost op dit soort motorshows, de coolste concept is dit jaar te vinden op  de stand van Peugeot (hal 4), de “E-legend concept”. Het is een elektrische hommage aan de 504 coupe van weleer. De volgende mededeling is gericht aan Peugeot: “Zie je wel, als je het echt wilt, dan kun je het! Allé hoppa, in productie steken die keet!” Laat ons hopen dat ze luisteren, er is zelfs een online petitie om een productiemodel te eisen. Op een steenworpvan Peugeot, staat de Opel GTX concept, blijkbaar zullen SUV’s in de (nabije) toekomst nog steeds populair zijn. Aangezien dit het salon is voor bedrijfsvoertuigen heeft Merceds-Benz de “Vision Van concept” meegebracht.

In de autowereld zijn er over de jaren heen ook trends en evoluties te zien in de koetswerk-kleuren, voornamelijk voor lanceringsmodellen en concepts, want de kopers houden het meestal op de brave tinten, de huidige trend gaat twee tegengestelde richtingen uit, enerzijds de pastel (blauw-grijze) tinten en anderzijds de fluo (gele) tinten. Denk maar aan de Subaru BRZ in Cool Gray Khaki (beperkt tot 5 stuks!) en de Kia stinger in een gelijkaardig metallic kleur. Ze staan allebei in Hal 3 net als de fluo gele kubus op wielen bij Suzuki, de nieuwe Jimny is danig populair dat dit jaar nog eentje bemachtigen geen sinecure zal worden. Bij Abarth kan je ook een fluo gele 595 Competitzione bewonderen. (Zie foto onderaan)

Hier en daar bots je nog op een racewagen, van divers pluimage: Rally (Hyundai), GT3 (BMW), Formule 1 (Alfa Romeo).

Verder valt er bij elk merk wel iets sportiefs te zien, van sportieve stadswagen (Abarth) tot rasechte supercar (Nissan GT-R), kortom een perfecte daguitstap voor het ganse gezin, nog tot 27 januari.

Tekst & Foto’s: Jonas

 

You may also like