Auto Review: Subaru XV

SU-BA-RU, de naam volstaat om bij autoliefhebbers een lichte staat van opwinding te veroorzaken. De Japanners stonden namelijk aan de wieg van de Impreza, onderwerp van menig jongensdroom. Ondertussen gaat de Impreza als WRX STI door het leven.

We mochten de gefacelifte Subaru XV aan een grondige test onderwerpen. Dit model kreeg zijn Benelux debuut op de 2016 editie van het autosalon te Brussel.

De XV is het cross-over (X staat voor “Cross” en V voor “Over”) SUV-model van Subaru op basis van die eerder vernoemde WRX STI, hij ziet eruit als zijn minder agressieve neef die hoger op zijn banden staat. De Subaru BRZ even buiten beschouwing gelaten, kunnen we pas van een echte Subaru spreken indien hij beschikt over een boxermotor en vierwielaandrijving. De XV voldoet aan beide voorwaarden. Subaru gaat (gelukkig) niet mee in de trend van voorwielaangedreven SUV’s. Ook de boxermotor is een schot in de roos, de lage inplanting zorgt voor een laag zwaartepunt. In combinatie met de vrij stugge ophanging en symmetrische AWD moet je het al erg bont maken om in de bochten in de problemen te komen. Er is zelfs amper sprake van bodyroll. De wagen leent zich tot een gematigd sportieve rijstijl al is de stuurbekrachtiging de zwakste schakel op dat vlak. Die voelt vrij sponsachtig aan waardoor een nauwkeurige rijlijn volgen niet eenvoudig is. Dit is natuurlijk geen rasechte sportwagen dus dat minpuntje valt makkelijk te vergeven.

Zeker als je hem loslaat in zijn natuurlijke habitat: offroad rijden. De XV is een verademing in tijden waar cross-over SUV’s vaak gereduceerd worden tot een opgehoogde voorwielaangedreven wagen van het c-segment. Ik begrijp waarom die wagens populair zijn, ze zien er beter uit dan de monovolume wagens die ze vervangen, ze hebben een makkelijke instap, zijn vaak scherp geprijsd. Maar het is niet correct om dat soort wagens te vergelijken met de XV. Een wagen met minstens evenveel bodemvrijheid als zijn grote broer, de Subaru Forester. Gemaakt om naast de dagelijkse verplaatsingen, zorgeloos te offroaden. De vierwielaandrijving heeft steeds voldoende grip. Uit stilstand vertrekken op moeilijke ondergrond levert geen enkel probleem op. De vering vangt perfect grote oneffenheden op. De kleine oneffenheden voel je wel, gelukkig vangen de uitstekende stoelen ook nog een deel van de impact op. Ondanks die outdoor skillset leent de wagen zich ook perfect tot de urban jungle. Kortom de XV kan wat die goedkopere varianten kunnen, maar de budget SUV’s kunnen niet wat de XV kan.

Het is niet de compactste cross-over maar maar met de achteruitrijcamera is het geen enkel probleem om de XV in een stadsomgeving in een parkeervak te krijgen. Als je de XV ziet staan naast de te kloppen Aziaat in zijn segment: de Nissan Qashqai, dan lijkt de XV stukken groter en robuuster. Dit is gedeeltelijk optisch bedrog door de potente designlijnen. (XV 4,45 meter lang en 1,78 meter breed de Qashqai 4,37 m breed en 1,80 meter breed).

De wagen is voor gewoon dagelijks gebruik een echte aanrader! Dankzij de compacte A-stijl (die tussen de motorkap en het voorportier) heb je een uitstekend overzicht van de weg, tel daarbij de grote spiegels en zelfs de drukke Brusselse ring vormt amper een uitdaging. De wagen maakt constant gebruik van zijn AWD, wat je van weinig andere SUV’s kan zeggen. Bij normale omstandigheden stuurt hij 60% van het koppel naar de voorwielen, 40% naar de achterwielen. Als de omstandigheden daar om vragen zal de wagen zelf de nodige aanpassingen doen om die verhoudingen aan te passen. De automatische versnellingsbak levert uitstekend werk, je zult zeer alert moeten zijn om de versnellingsbak te betrappen op schakelen, het is amper merkbaar. Je hebt natuurlijk steeds de keuze om zelf het verzet te bepalen met de schakelpeddels aan het stuur. Het aangegeven gemiddelde verbruik van 6,5 liter is iets te optimistisch, zeker met mijn rijstijl. Mijn verbruik was eerder 8,5 liter per 100 km.

Ik heb in de introductie al even aangeraakt dat dit de XV MY16 is, het gefacelifte model. Die facelift is het geheel van subtiele maar significante verbeteringen: de gerestylede radiatorrooster, L-vormige LEDstroken rond de mistlampen in de voorbumper, een aluminium afwerking van de dakrails, een herwerkte design van de 17-inch velgen, doorzichtige achterlichten en richtingaanwijzer LEDS in de spiegels zijn de grootste wijzigingen.

De afwerking van het interieur is degelijk, maar iets minder fijn dan wat we van Europese merken gewoon zijn. Iets minder verschillende soorten plastic, zou het geheel minder druk doen ogen. Maar bij een fijner afgewerkte Europeaan hoort meestal een steviger prijskaartje. Je kunt niet alles willen, ook al doet de Subaru XV een verdienstelijke poging!

Het Subaru Starlink-systeem is no-nonsense, de GPS is heel duidelijk en gemakkelijk te configureren met touch bediening. Via de USB poort maak je vlot connectie met je Ipod/Iphone om naar je eigen soundtrack te luisteren, het display toont het album cover en andere informatie over je muziek. Andere merken beschikken vaak over meer toeters en bellen, in de praktijk maken die het systeem complexer en daardoor minder geschikt om in de wagen te gebruiken. De strakke interface van de Starlink zorgt voor een geslaagd multimedia systeem!

De XV is verkrijgbaar vanaf 19.995 €, voor die prijs krijg je het 1.6i (114 PK) intro model. We mochten het 2.0i (150 PK) premium lineartronic CVT model testen, verkrijgbaar vanaf 28.995 €. Een tikkeltje prijziger dan het basismodel, maar in het zeer competitieve crossover SUV segment is de wagen zeer gul uitgerust: achteruitrij-camera, climate control, cruise control, getinte achterruiten, dakrails, elektrisch schuif-/kanteldak, Keyless,  start/stop systeem, lederen afwerking van stuur en versnellingspook, automatische transmissie met schakelpaddles, 6,2 inch touch display, verwarmde zetels etc… Daarnaast is er natuurlijk ook nog een 2.0 diesel (147 PK) uitvoering, deze start vanaf 26.995 €. Subaru slaagt erin om een mooi product af te leveren aan een scherpe prijs.

Pluspunten

  • Altijd aanwezige 4×4
  • Echte offroad-skills
  • Complete uitrusting
  • Vlot multimedia systeem
  • Betrouwbare reputatie

Minpunten

  •  2.0 liter benzinemotor wordt fiscaal afgestraft

Conclusie: De Subaru XV is in tegenstelling tot de meeste SUV’s gebaseerd op een AWD platform, hierdoor blinkt hij uit op en naast de weg. De prijs van het 1.6i model is moeilijk te kloppen in het segment van AWD Cross-over SUV’s, de prijs van het 2.0i model is nog steeds zeer competitief, zeker als je de gulle standaarduitrusting in acht neemt. Tel daarbij de uitstekende reputatie van Subaru en je hebt een wagen die onterecht over het hoofd gezien wordt door veel potentiële SUV kopers.

Foto’s en Review: Jonas

Geplaatst in Auto Reviews, Uncategorized