http://www.antwerpclassicsalon.be
Hét gespreksonderwerp van de 39e editie van het Antwerp Classic Salon was dit jaar niet een zeldzame klassieker of opvallende club stand maar de nakende invoering van een laag-emissiezone in de stad Antwerpen die de Antwerpse oldtimer bezitter hard zal treffen. Het drie dagen durende Antwerp Classic Salon mocht zich vele jaren de belangrijkste oldtimerbeurs van België noemen maar met de komst van Interclassics in Brussel is het maar de vraag of dit nog langer het geval is. In tegenstelling tot voorgaande edities waren er weinig buitenlandse dealers, hun plaats werd ingenomen door lokale oldtimer-dealers die een gelijkaardig aanbod van wagens presenteerden met Porsche als voornaamste exponent. Aangename uitzondering was de stand van Speed8classics waar een Jaguar XJR15, Abarth SE10 en de in Antwerpen gebouwde Minerva type AE de aandacht opeisten. Bij Lagonda Specialist LMB Racing was het dan weer de veelvuldig bekroonde Excelsior Albert I Cabriolet die niet alleen met de aandacht ging lopen maar ook met de titel van “Best of show” van het Antwerp Classic Salon Concours d’elegance waarvan radiocoryfee en autojournalist Guy De Pré een van de juryleden was.
Aan het eind van zaal 4 de stand van organisator Siha die dit jaar als thema voor het Antwerp Classic Salon “Belgian racing victories” gekozen had met een 15-tal wagens van bekende Belgische piloten waarvan enkele zelfs met internationale allure zoals Thierry Boutsen en Jacky Ickx maar ook Yvette Fontaine. Fontaine is een echt begrip in de Belgische autosport, deze Limburgse wist in 1969 het Belgisch kampioenschap voor toerismewagens te winnen maar was onder andere ook actief op Le Mans waar ze in 1974 in een Chevron B23 haar klasse wist te winnen.
Al vele jaren kunnen de bezoekers van het Antwerp classic salon in zaal 1 het verloop volgen van het restauratieproces van de unieke Vixen GT die dit jaar in afgewerkte vorm zijn plaats had op de Scuderia Antverpia stand. In de heringerichte zaal 1 waar traditioneel de clubs hun intrek nemen zoals de BMW Bavaria club die het 50-jarig bestaan van de voor BMW zeer belangrijke 02 serie vierde. Feeststemming was er ook bij leden van de Fiat Club Belgio die 30 jaar geleden het levenslicht zag. Nagelnieuw is dan weer de 650pk sterke C7 Corvette Z06 op de stand van de Belgian Corvette club hoewel deze een beetje in de schaduw stond van de indrukwekkende Corvette C3 Greenwood Daytona.
Racen met historische wagen kan in België in de door BRAVO georganiseerde Belgian Historic cup die dit jaar naast de gebruikelijke races op Zolder en Spa-Francorchamps ook een race op de Nürburgring op het programma heeft staan.
Nu Renault de naam Alpine terug leven heeft ingeblazen vonden ze het in het Brusselse Autoworld museum hoog tijd om dit merk eens in de kijker te zetten tijdens de komende zomermaanden.
Een van de hoogtepunten van het Antwerp Classic Salon 2016 waren de zeldzame Fiats die te koop werden aangeboden in zaal 2. Van de naar schatting 20 gebouwde en door Michelotti ontworpen Fiat 1500 Scioneri Sportinia zou het tentoongestelde exemplaar de laatste overlever zijn. Zeldzaam en zeer sympathiek is ook de Fiat 1100 Autocarro lichte vrachtwagen uit 1957.
Voor alles wat ook maar met Oldtimers te maken heeft zoals onderdelen of lectuur waren de bezoekers van het Antwerp Classic Salon in zaal 3 aan het juiste adres met daarnaast nog een eclectisch aanbod aan oldtimers zoals een Tatra 603, youngtimer Alpina B6 2.8 of een Ford Cortina GT met ongevalschade.
Foto’s en tekst: Steven