Auto Review: Subaru Levorg

Onlangs hebben we de Subaru XV getest, nu is de Subaru Levorg aan de beurt. De XV is een cross-over SUV, de Levorg een stationwagen, totaal andere autotypes maar duidelijk verwant, ze zijn namelijk allebei gebouwd op het onderstel van de WRX STI. Ook in het interieur en multimediasysteem komen heel wat zaken terug.

Nadat ik plaatsgenomen heb in de bestuurdersstoel valt meteen op dat ik met mijn 193 cm nog net in de wagen pas, maar zelfs met de stoel op de laagste stand heb ik amper vrije ruimte boven het hoofd. Gelukkig heeft onze testwagen een schuifdak, nu maar hopen dat het droog blijft.

Eenmaal vertrokken met de testwagen kregen we meteen de kans om hem grondig te testen in de file. Daar bewees de CVT automatische versnellingsbak zijn nut, zelfs de grootste liefhebber van manueel schakelen kan de voordelen van een automaat bij stapvoets verkeer niet ontkennen. Zeker als hij zo vloeiend schakelt als dit exemplaar. Ook de start stop technologie is nuttig in de file omgeving, deze schakelt eveneens razendsnel aan en uit waardoor er van echte nadelen geen sprake meer is. Een andere functie die overuren mocht draaien in de file: de dodehoek sensor, er licht een symbooltje op in je spiegel als er een wagen naast je rijdt, op die manier worden bijkomende files vermeden.

Als de file opklaart dan trekt de Levorg in een vloeiende lijn door tot ruim over de toegelaten snelheid. Hij leent zich perfect tot kilometervreten, met de airco op volle toeren en cruise control op 123 km per uur verbruikt de wagen een 7 liter per 100 km, zeer respectabel voor dit segment. Met zijn 170 pk is de Levorg performant, maar minder krachtig dan je op basis van de looks zou vermoeden. Die gigantische luchthapper op de motorkap creëert nu eenmaal sportieve verwachtingen. Die sportieve details geven de Levorg  een unieke design. Dat op zich is al een pluim waard. De voorkant ziet er krachtig en sportief uit, de achterkant is iets braver ondanks de dubbele uitlaat. Het gehele concept blijft trouw aan de visuele stijl van Subaru. Wie het allemaal nog iets dramatischer wil kan opteren voor de optionele STI voor-, zij- en achterspoilers.

Als je de snelweg achterlaat om op slingerende secundaire wegen de sportmodus te testen dan schiet het verbruik evenredig met de fun factor omhoog. De wagen is absoluut geen hothatch maar dankzij de boxermotor met laag zwaartepunt heeft hij een uitstekende baanligging. Bij momenten vergeet je zijn omvang. Tot je in de remmen gaat tenminste, de All Wheel Drive technologie draagt bij tot die super wegligging maar extra gewicht is onvermijdelijk. Dat voel je tijdens het afremmen, zelfs met schijfremmen vooraan en achteraan ga je op kleine landweggetjes best op tijd op de rem staan. Anders kun je meteen de AWD testen om terug uit het aardappelveld te raken. Dit is natuurlijk geen minpunt, geen enkele andere wagen uit dit segment en prijsklasse kan de wegligging van de Levorg evenaren. Helaas is het stuurgevoel eerder vaag waardoor het opzoeken van de limiet een kwestie van aftasten is.

In de stadsomgeving is het even wennen aan de omvang van de Levorg, met zijn 4,70 meter is de achteruitrij camera geen overbodige luxe. De tijden van zwarte plastic bumpers liggen ver achter ons dus als je het lakwerk intact wil houden is op de tast in een parkeervak wringen geen al te beste keuze. Op onderstaande foto zie je dat de Levorg nipt in zijn vak past.

Veel keuzestress heb je niet bij het invullen van de Levorg bestelbon, er zijn twee uitvoeringen: GT Comfort (vanaf €28.995) en GT-S Premium (vanaf €32.995). Niet goedkoop, maar wel heel compleet, de comfort uitvoering beschikt over alles wat je nodig hebt: keyless acces, verstelbaar stuur, achteruitrijcamera, 6 usb poorten, stoelverwarming en andere gadgets. Het elektrisch schuif-/kantel dak, lederen sportzetels,  18 inch velgen zijn voorbehouden voor de Premium variant. Beide uitvoeringen zijn enkel verkrijgbaar met AWD, automatisch versnellingsbak en de 1.6 liter turbo benzinemotor (170 PK). Ik vermoed dat een manuele versnellingsbak nog net dat tikkeltje meer rijplezier zou opleveren al schakelt deze automaat heel snel zeker als je zelf de verzetten aangeeft met de schakelpaddles. Turbolag is onvermijdelijk bij een turbomotor, dankzij de twinscrollturbo technologie in de Levorg is de vertraging beperkt tot een minimum. De keuze tussen kleine(re) turbomotor of grotere atmosferische motor komt in zowat iedere review terug, de Levorg bewijst dat rijplezier niet evenredig hoeft te dalen met de cilinderinhoud.

Het Subaru Starlink multimedia systeem is no-nonsense, de GPS is heel duidelijk en gemakkelijk te configureren met touch bediening, klein minpuntje: je krijgt geen waarschuwingssignaal bij het naderen van vaste flitspalen. Via één van de talrijke USB poorten of via Bluetooth maak je vlot connectie met je smartphone om naar je eigen soundtrack te luisteren, het display toont het album cover en andere informatie over je muziek.

De afwerking binnenin voelt heel robuust en kwaliteitsvol aan, rubberen vloermatten, stevige stoelen, je hebt meteen het gevoel: “Dit is een wagen die zelfs bij intensief gebruik de tand des tijds zal trotseren.” De statistieken lijken dat alvast te bevestigen. De afwerking oogt minder fijn en elegant dan bij de premium Europese merken, dit ligt in de lijn van de verwachtingen gezien het prijsverschil. In de koffer is de laadvloer iets hoger door AWD technologie, toch is er voor de meeste mensen ruim voldoende kofferruimte, 522 liter of boven de 1000 liter als je de passagierszetels neerklapt (60/40). Er zitten bovendien nog opbergvakken onder de laadvloer.

Pluspunten

  • Altijd aanwezige 4×4
  • Uitstekende wegligging
  • Complete uitrusting
  • Betrouwbare reputatie

Minpunten

  • Vaag stuurgevoel

Conclusie: De Levorg kom je niet iedere dag tegen en dat is best jammer. Het is een betrouwbare, robuuste wagen aan een correcte prijs. Als je het prachtige motorblok optimaal benut door de schakelpaddles te gebruiken is een manuele versnellingsbak geen  groot gemis. Dankzij de uitstekende wegligging valt er veel plezier te beleven met de Levorg,  iets meer feedback door het stuur is zowat het enige werkpunt.

Foto’s en review: Jonas

Geplaatst in Auto Reviews, Uncategorized