Home Auto Reviews Auto Review: 2016 Mazda MX-5

Auto Review: 2016 Mazda MX-5

by admin

De Mazda MX-5

De oorspronkelijke mazda MX-5 werd voor het eerst gezien op de Chicago Auto Show van 1989. Het was een japanse interpretatie van de klassieke Britse roadsters van de jaren 60. De roadsters van MG, Austin-Healey, Triumph hadden een gemeenschappelijke filosofie: ”Less is more”. Concreet, lichte kleine tweezitters die met een bescheiden motor en ditto verbruik veel rijplezier verschaffen. De olie crisis in de jaren 80 heeft de vraag naar roadsters serieus doen afnemen, olie was schaars waardoor rondrijden voor het plezier onder druk stond.

Tot de Japanners van Mazda eind jaren 80 besloten dat het tijd was voor een roadster revival. Het succes was ongezien en de rest is geschiedenis.

Flash forward naar 2016: met deze 4de generatie zal Mazda de grens van 1 000 000 geproduceerde exemplaren overschrijden. Dit zal de MX-5 zijn plaats verstevigen in de Guinness book of records als best verkochte tweezitter.

De nieuwe MX-5 grijpt terug naar die eerder vermelde “Less is more” filosofie. Hij is  kleiner en lichter dan zijn voorganger. Het design sluit mooi aan bij de rest van het Mazda gamma, die allemaal hertekend werden met dezelfde elegante lijnen. Ze inspireerden zich hiervoor op wilde dieren en de spanningslijn net voor die hun aanval inzetten.“KODO” noemen de Japanners het: Ziel van de beweging.

Concreet: de MX-5 oogt stukken pittiger dan zijn voorgangers. Enige minpuntje, de koplampen zijn erg klein in verhouding tot de rest van de neus. Ondanks het feit dat dit een minpunt is onderscheid de nieuwe MX-5 zich hiermee van zijn voorgangers. Wij kregen de kans om de 2.0 liter versie grondig aan de tand te voelen, de zwaarste versie van de MX-5. Dit model beschikt over 160 PK en een Co2 uitstoot van 154 gram. De 1.5 versie heeft 131 PK en een uitstoot van 139 gram.

De wagen die wij ter beschikking hadden was full option: het zeer geslaagde “Soul Red” koetswerk kleur, lederen Recaro-stoelen (mét zetelverwarming), licht- en regensensor, 17” Gun metallic velgen, sportophanging, differentieel met beperkte slip , dode hoek sensor, parkeersensoren, geïsoleerde soft-top, …

You name it, they got it!

Het MX-5 model is voorlopig enkel beschikbaar met soft-top. Als je dat openklapt heb je amper last van wind in de cabine door de hoge voorruit. Tenzij je meer dan 100km per uur rijdt natuurlijk… Het voordeel van Mazda hun systeem, is dat je zelfs bij bewolking gerust met open dak kan vertrekken tot het effectief begint te regenen. De cabine kan wel wat druppels verdragen zodat je bij de eerstvolgende rode lichten of parkeermogelijkheid het dak dicht kan doen. Dit kan met 1 hand, zonder uit te stappen, terwijl je aan het stuur blijft zitten!

Met een achterwiel-aangedreven auto is het altijd opletten geblazen bij een nat wegdek. Maar de tractie-controle van de MX-5 komt tussen indien nodig. Als je je rijstijl aanpast dan is de wagen perfect bruikbaar in slechte weersomstandigheden. Dat kan niet over alle roadsters gezegd worden..

De rijervaring in lage toeren geeft niet het gevoel dat je in een sportwagen zit, enkel het laag-bij-de-grond-gevoel geeft dit weg. Om zijn sportieve karakter tot uiting te laten komen moet je hem in toeren jagen. Het standaard geluid van de uitlaat is middelmatig, het is niet opvallend sportief. Er zijn gelukkig aftermarket upgrades beschikbaar. Je kan de wagen aanpassen naar eigen behoefte.

Mazda slaagt er als geen ander in om zowel de brave huisvader als de sportieve chauffeur aan te spreken. Ook de prijs maakt deze wagen toegankelijk voor iedereen.

In tijden van sjoemelsoftware kan het geen kwaad om de volgende kanttekening te maken:

Mazda wagens overtreffen bij consumenten-tests zelden hun aangegeven verbruik.

De wagen komt het meest tot zijn recht op slingerende banen die je kan aantreffen in de (Vlaamse) Ardennen. Glooiende wegen die gegarandeerd een gigantische glimlach op je gezicht toveren. Je kan de wagen heel precies door een bocht sturen waarbij je voldoende feedback krijgt, de MX-5 zal je waarschuwen alvorens je zijn limiet bereikt . Dankzij de uitstekende 50/50 gewichtsverdeling moet je de MX-5 echt mishandelen om controle over het stuur te verliezen. Het model met de 17- inch velgen en sportvering rijdt iets harder dan het standaard model. Niet dermate hard om het echt hardcore te noemen. Je kan er gerust mee op een kasseiweg rijden zonder dat de vullingen uit je kiezen daveren.

De grootste troef van deze wagen is zijn fenomenale versnellingsbak. Schakelen voelt heel organisch en soepel, benieuwd hoe dit voelt met 50.000 kilometer op de teller. De pook zelf is vrij compact waardoor je de versnellingen kan doorlopen door enkel je hand en pols te bewegen. Dit is al van bij het eerste MX-5 model een kenmerkende eigenschap..

Het verschil tussen de 2.0 en 1.5 liter merk je door hoe vaak je moet schakelen om de piek in koppel te bereiken. Bij de 2.0 is schakelen en stuk minder noodzakelijk, de motor werkt zelden tegen. Met die 2.0 liter kan je op de snelweg vlot een andere wagen inhalen zonder terug te schakelen.

Momenteel heeft Mazda amper concurrentie voor hun MX-5, de Toyota GT86/Subaru BRZ is enkel als coupé verkrijgbaar en groter dan de gemiddelde roadster. De Lotus Elise is veel harder en brutaler en ook een pak duurder. De Porsche Boxster overtreft de MX-5 in comfort maar voor de startprijs bij Porsche heb je al twee Mazda roadsters.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 1.5-versie met het Skydrive optie-pakket:

  • Deurpanelen (bovenste stuk) & spiegels in koetswerkkleur
  • Bluetooth, 2 USB poorten, een AUX poort en SD slot.
  • Volume knoppen op het stuur
  • En cruise control (kan handig zijn op de terugweg na een weekend Ardennen)

 

Een wagen met een hogere funfactor voor die prijs is onvindbaar. (occasiewagens buiten beschouwing gelaten)

Enige minpunt aan die keuze is het ontbreken van dat differentieel met beperkte slip. Met het differentieel is de wagen heel controleerbaar zelfs als je aan het driften gaat.

Maar dit nadeel heeft zijn voordeel: Minder slijtage van de banden!

 

Plus punten van de MX-5:

  • Betrouwbare funcar
  • Laag in verbuik en vaste kosten
  • Uitstekende balans (50/50 gewichtsverhouding)
  • Schakelplezier

 

Plus punten van de 1.5- versie

  • Prijs-kwaliteit verhouding

 

Plus punten van de 2.0- versie

  • Perfect mogelijk als dagelijkse wagen
  • Differentieel met beperkte slip (drift fun!)
  • Bijna alle opties zijn standaard op dit model

 

Min Punten:

  • Relatief lange levertijd (4 maanden)
  • Zeer beperkte opbergruimte ( Het is een roadster, wat verwacht je nu?)

 

Eindconclusie: De nieuwe MX-5 is weer een stap dichter in de richting van een perfecte én betaalbare roadster, die er voor het eerst ook ECHT goed uitziet!

Way to go Mazda!

Foto’s en Review: Jonas

Met dank aan Stefaan Decock en het team van DECO Cars Kuurne

You may also like