Home Auto Reviews Auto Review: BMW M3 E90

Auto Review: BMW M3 E90

by admin

Opnieuw een Duits scheurijzer om aan de tand(wielen) te voelen. Liefhebber van BMW of niet, de M3 is onmiskenbaar een icoon. We hadden het genoegen om de E90 (de sedan versie) van de M3 te testen. Deze behoort samen met de E92 (coupé) en E93 (cabrio) tot de vierde generatie van de M3. Ondertussen is de E90 M3 vervangen door de F80 M3 (3.0 liter Bi-Turbo 6-cilinder-in-lijn). De coupé en cabrio varianten zijn omgedoopt tot de M4 F82 en F83. Door de intrede van de herwerkte M3 is de E90 ondertussen te vinden voor de prijs van een nieuwe (premium) gezinswagen.

De E90/92/93 modellen zijn de enige M3 wagens die over gans de lijn over een V8 motorblok beschikken. Een 4.0 liter blok met maximum vermogen van 420 pk. Vanaf 3,900 toeren beschik je al over 400 Nm. Koppel en schiet de wagen al aardig op, vervolgens kun je de toeren nog tot 8,400 omslagen per minuut jagen. Zo hoog in de toeren lijkt het alsof je elk moment een andere dimensie in gekatapulteerd zult worden. In de praktijk is dit een wagen die van begin tot einde blijft trekken en sleuren om vooruit te gaan, helemaal tot tegen de toerental begrenzer. Sportwagens die zo hoog in toeren gaan durven al eens wat olie te verbruiken,  niets om je zorgen over te maken, gewoon regelmatig het oliepeil controleren.

De E90 is makkelijk te herkennen als een M3 dankzij zijn overduidelijke “bult” in de motorkap. Daarnaast is er nog het specifieke logo in de flanken ter hoogte van het voorwiel (luchtinlaat). En niet te vergeten de 4 uitlaten aan de achterzijde. Het interieur heeft sportieve kenmerken maar is eerder subtiel (tenzij je het in knal oranje kiest natuurlijk). Los van het aantal deuren kun je sedan en coupé van elkaar onderscheiden door het dak, dit is namelijk van koolstofvezel bij de coupé. De berline heeft dit niet, maar als troost had onze testwagen een “sunroof” wat bij normale snelheden steeds een pluspunt is! Alleen mag je niet vergeten het dakje te sluiten voordat je de gelimiteerde snelheid van 250 km per uur opzoekt op de Duitse Auto-Bahn.

Zoals de meeste E90/92/93 wagens, beschikte onze testwagen over een manuele versnellingsbak. De gerobotiseerde versnellingsbak werd in Europa zelden aangekruist op de optielijst. De meeste BMW M-reeks aanhangers maken er een erezaak van om manuaal te schakelen. Na het test rijden weet ik waarom. Rijden met deze wagen zal bij normale omstandigheden aan normale snelheden voor de meeste chauffeurs geen problemen opleveren. Veilig en gecontroleerd sportief rijden met een M3 vergt iets meer oefening en ervaring. De koppeling is niet vergevingsgezind, de minste fout bij het ontkoppelen bij lage snelheden resulteert in schudden en schokken. Iets grotere fouten kunnen de achter trein van streek brengen. Na enkele dagen heb je de finesse beet, maar 100% perfect schakelen op circuit zal eerder een kwestie van maanden zijn.

De wagen werd door ons getest op droog en nat wegdek. Bij normaal gebruik is er op nat OF droog geen vuiltje aan de lucht maar als je sportief wil rijden dan is het een wereld van verschil. Dankzij kwalitatieve banden is de M3 bij droog weer moeilijk uit zijn lood te slaan. Hij zal bij het overenthousiast uit accelereren van een bocht even met zijn kont schudden, maar daar blijft het bij. Dat is net het plezier van een achterwiel aangedreven wagen. Op een nat wegdek laat je overenthousiast uit een bocht accelereren beter achterwege. Sportief rijden op een nat wegdek is mogelijk maar vergt discipline tot je de wagen perfect kent en onder controle hebt.

Rijden met de M3 op Belgische wegen kan bij momenten een uitdaging zijn. Het is constant opletten geblazen voor gaten in het wegdek, die hebben een vrij rampzalig effect op de rijervaring. Ook de talrijk aanwezige flitspalen maken een coyote systeem het overwegen waard. Een plezier ritje maken en de wettelijke snelheidslimieten respecteren is mogelijk, je dient wel alert te zijn. De wagen komt bij lage toeren al tot leven waardoor functionele verplaatsingen ook plezierig zijn zonder dat je rijbewijs op het spel staat. Ik associeer de M3 sedan iets minder met plezier ritjes op landelijke wegen gezien zijn omvang en gewicht, toch staat hij ook hier zijn mannetje. Een echte rallywagen is het natuurlijk niet en zal het nooit zijn. Dit weerhoudt hem er niet van om zich vuil te maken als een echte rallywagen. Wie er als eigenaar een erezaak van maakt met zijn bolide altijd vlekkeloos voor de dag te komen staat voor een uitdaging.

Het multimedia systeem werkt vlot, het aansturen met de draai- en druk knop is even wennen maar zodra je het systeem beet hebt, werkt dit probleemloos. Het navigatiesysteem is toegankelijk en overzichtelijk. Een gadget dat zeker het vermelden waard is: de MDrive functie. Dit is een uitstekend concept. In plaats van een standaard sportfunctie heb je de keuze om zelf de gaspedaal respons, rijstabiliteit, tractie, stuureigenschappen en ophanging in te stellen in een persoonlijk rijprogramma. Die instellingen kun je met één druk op de knop oproepen. Er is nog een gadget die ik op iedere sportwagen zou willen terugvinden: een variabele rode zone op de toerenteller, naarmate de vloeistoffen bij een koude start opwarmen schuift de rode zone op de toerenteller verder op richting het maximum limiet van 8400 toeren. Dit soort details maken het verschil tussen een goede sportwagen en een uitstekende sportwagen.

Pluspunten:

  • Zelfs sensationeel bij toegelaten snelheden
  • Functionele gadgets

Minpunten:

  • Gevaarlijk voor chauffeurs die zichzelf overschatten
  • Maakt zich graag vuil

Conclusie: De M3 is geen makkelijke sportwagen. Het is een raspaard dat toegankelijk EN plezierig is voor een drafje maar indien je volop wil galopperen zul je deze hengst geleidelijk aan moeten temmen. Dit is natuurlijk plus- noch minpunt. Het is een vaststelling en een waarschuwing. Dit zal sommigen over de streep  trekken en anderen weerhouden om voor een M3 te kiezen. Deze wagen draait om realisme. Geen software hulpsystemen die een onervaren chauffeur de wetten van de fysica laten tarten. Maar tegelijk geen wagen die gauw gaat vervelen. Er is altijd ruimte om te groeien, om beter te schakelen, om netter je rijlijn te volgen, om op een gecontroleerde manier de achterkant te laten uitbreken. Dit is een perfecte wagen voor mensen die op zoek zijn naar een gevoel van verwezenlijking, wie tijd investeert in deze auto zal groeien als sportwagen piloot.

Foto’s en review: Jonas

 

You may also like