Auto Review: Audi RS4 B8

Voor deze review hebben we een Duits scheurijzer ter beschikking: Audi RS4 B8 Avant Quattro. Het type “sportwagen” dat een leek niet gauw opmerkt. Als hij stationair is tenminste, het geluid is iets minder subtiel dan de looks. Door Audi werd de RS4 Avant aangeprezen als “een unieke combinatie van dynamiek en dagelijkse bruikbaarheid.” Dynamisch is hij absoluut, hoe kan het ook anders met een 450 pk sterke 4.2 liter V8?

De derde generatie van de RS4 is ongeveer 3 jaar leverbaar geweest. Ondertussen is de wagen alleen als tweedehandswagen te krijgen. De komende twee jaar zit er geen nieuwe aan te komen als we de uitgelekte kalender met planning mogen geloven. De productie van de RS4 liep gelijk met die van de RS5 en die zie ik rechtsboven staan op de kalender. Als er een nieuwe RS4 komt, zal het ten vroegste vanaf 2018 zijn. In afwachting kondigde Audi deze week de S4 Avant aan (3.0 V6 TFSI met 354 pk en 500 NM). Die cijfers liegen er niet om: de S4 is een stevige machine waarmee ik “dagelijkse bruikbaarheid” iets sneller associeer dan bij deze knotsgekke RS4.

De RS4 is voor een kenner heel herkenbaar: agressief ogende luchtinlaten, front splitter en een grille met honingraatmotief. Bredere wielkasten, een dakspoiler, rotorvelgen, aluminium spiegelbehuizing en zwart afgewerkte uitlaatpijpen die een zeer karakteristiek geluid voortbrengen.

De RennSport 4 brengt zijn vermogen via de 7-traps S-Tronic automaat en de Quattro vierwielaandrijving op de weg over. Die Quattro is meteen ook het grootste verschil tussen de Audi RS4 en zijn meest voor de hand liggende rivaal: de Mercedes-Benz C63 AMG Estate. De Benz is namelijk achterwielaangedreven, iets speelser dus. De Audi heeft een streepje voor bij minder optimale weersomstandigheden, al doet Audi een verdienstelijke poging om het achterwielaandrijving fungehalte op te nemen in deze derde generatie van de RS4. Hij kan namelijk dankzij zijn “kroonwieldifferentieel” tot 85% van de power naar de achterwielen sturen. Toch zal ook deze RS4 de neiging hebben binnen de lijnen te kleuren, de herverdeling van het koppel (torque vectoring) zal er voor zorgen dat de kont zelden echt uitbreekt. Echte drift kings kopen vermoedelijk geen stationwagen, als ze dat toch doen zal het geen Audi worden.
Natuurlijk is die technologie niet als pretbederver aanwezig, maar zorgt ervoor dat de Audi zich stukken baanvaster en daardoor veiliger zal gedragen op een nat of glad wegdek. Er zijn voldoende andere manieren om te genieten van een sportwagen zonder als een hooligan in iedere bocht dwars te gaan.

Die uitstekende tractie en elektronica corrigeert kleine stuurfouten probleemloos. De vaak voorkomende oneffenheden in de Belgische wegen brengen de RS4 absoluut niet van stuur. Op de openbare weg is het praktisch onmogelijk om de limieten van deze krachtpatser te testen. Zelfs iemand met minder rijervaring met pk-monsters waant zich een rasechte rallypiloot aan het stuur van deze bolide. Dit brengt risico’s met zich mee als ze dezelfde rijstijl hanteren bij een iets minder vergevingsgezinde sportwagen.

Rijden met de RS4 is een feest voor de zintuigen. In Dynamic modus gaat de wagen ervandoor als een raket, hij gromt, schudt en knalt als een bezetene. Hij spuwt nog net geen vuur. Zelfs bij toegelaten snelheden draait iedere voetganger zijn hoofd om te zien wat er aan de hand is. Als je de wielertoeristen wil aanmoedigen kan je altijd even terugschakelen, plezier gegarandeerd. Op papier lijkt de wagen wat klinisch door zijn hoge grip en niet altijd even communicatieve sturing. In de praktijk is het een niet te versmaden liefhebberswagen die smeekt om losgelaten te worden. Je talmt bewust op een mooie landweg zodat de voorliggende wagens wat uitlopen, simpelweg om de RS4 even zijn ding te laten doen.

Het infotainment systeem is vrij intuïtief, je duwt op de functieknop die je wenst: navigatie, radio, telefonie en andere… Vervolgens selecteer je de gewenste instelling met de draaiknop. Op deze manier kan je wisselen tussen de verschillende Drive opties: Comfort, Auto en Dynamic of Custom. Elk van die modi hebben een invloed op de klank van het uitlaatsysteem, stuurbekrachtiging, S-Tronic, vering en gasrespons. In Dynamic mode schakelt de wagen automatisch vrij kordaat terug, dankzij het tussengas onstaan er schitterende uitlaatknallen. Daarvoor alleen zou je permanent in Dynamic modus rijden.

Audi liefhebbers die een RS4 overwegen hebben vermoedelijk een dilemma: een tweedehandse RS4 B8 of een nagelnieuwe S4 B9? Beide wagens hebben hun troeven en minpunten. De doorslaggevende factor bij die keuze is volgens mij: wil je een dagelijkse wagen met een sportief kantje? Dan opteer je best voor de S4. Of eerder een sportwagen die af en toe als dagelijkse wagen dienst kan doen? Dan neem je beter de RS4. Het verbruik van de RS4 is zo stevig dat bij dagelijks gebruik het brandstofbudget vrij snel de pan uit swingt.

Pluspunten:

  • Acceleratie is sensationeel
  • Super geluid bij terugschakelen
  • Relatief incognito
  • Vergevingsgezind

Minpunten:

  • Verbruik

Conclusie: Wat voor echte petrolheads de grootste troef is van de RS4 B8, is vermoedelijk de reden waarom de wagen momenteel niet meer in productie is: die atmosferische V8 en het daarbij horende verbruik. Downsizing van motoren is onvermijdelijk anno 2016. Enjoy it while you still can: in sport modus is de RS4 het auto-equivalent van een Michael Bay film. Explosief, sensationeel, een tikkeltje macho maar toch vooral heel veel fun.
Foto’s en Review: Jonas

Deze Review is mogelijk dankzij:

streamline

Geplaatst in Auto Reviews, Uncategorized