Home Auto Events InterClassics Maastricht 2016

InterClassics Maastricht 2016

by admin

Bij veel oldtimerliefhebbers in de Benelux staat Interclassics Maastricht als eerste grote afspraak van het jaar op de kalender. De belangrijkste oldtimerbeurs van Nederland die ook dit jaar bijzonder populair was met ruim 10% meer bezoekers dan in 2015 ! Ondanks de bijna 30.000 bezoekers die de 23e editie van Interclassics mocht verwelkomen was er op geen enkel ogenblik sprake van drukte mede door de ruime gangen tussen de tentoongestelde bolides. Eeuweling BMW was de logische keuze als hoofdthema en hoewel het Duitse merk 100 jaar geleden begon met het bouwen van vliegtuigmotoren zijn het toch vooral de wagens die het sinds 1929 bouwde die in Maastricht in de kijker stonden.

Net als vandaag hadden die eerste wagens een sportief karakter zoals de vooroorlogse BMW 328 Roadster die veel race successen boekte. Luxewagens en dure sportwagens zoals de prachtige BMW 507 vonden eind jaren 50 steeds moeilijker kopers en brachten BMW in de problemen ,dankzij het produceren van kleine wagens zoals de Isetta hield BMW het hoofd boven water. Na de succesvolle introductie van de BMW 02 serie dit jaar precies 50 jaar geleden beleefde het merk een gestage groei.

Die groei met populaire modellen ging samen met het bouwen van succesvolle racewagens  zoals de in Maastricht tentoongestelde BMW 3.0 CSL ,M3 e30 DTM of de M1 Procar.

BMW was niet enkel succesvol op het circuit met zijn eigen wagens maar ook als motoren leverancier van diverse Formule 1 teams waaronder het in 1986 nieuwe Benetton team. Met de tentoongestelde Benetton B186 won Gerhard Berger in Mexico niet enkel zijn eerste Grand Prix maar ook die van het Benetton team.

Hoewel het hoofdthema BMW was werd dit niet echt weerspiegeld in het aanbod van de talrijke classic car dealers die naast de onvermijdelijke Porsche 911 en 356 vooral Italiaanse sportwagens hadden meegebracht ! Voor de meer gefortuneerde oldtimerliefhebbers was er een ruime keuze aan Ferrari’s maar ook Lamborghini’s en Maserati’s werden volop aangeboden.

Naast enkele restauratie projecten zoals een Porsche 912 Targa soft window waren ook enkele zeldzame racewagens op zoek naar een nieuwe thuis zoals de Abarth SE10 en de imposante Jaguar XJR-15 die in 1991 kortstondig een eigen race serie had in het voorprogramma van enkele F1 races.

Trouwe partner van Interclassics is het Engelse veilinghuis Coys dat 60 wagens had samengebracht in het MECC. Het hoogst uitgebrachte bod was 144.000€ voor een Mercedes 220A cabriolet uit 1952.

Tot slot waren er nog de Autoweek Classics Awards. De unieke door Pietro Frua ontworpen BMW Glas 3000 V8 kreeg de “Best of show” award De door Martin Willems tentoongestelde Fiat 2100 Vignale kreeg de award voor beste restauratie project. Belgisch succes was er dankzij de prachtige Excelsior Albert I uit 1927 die terecht de award voor beste vooroorlogse wagen kreeg.

We kijken uit naar de volgende editie!

Foto’s en tekst: Steven

You may also like