Home Auto Events Retromobile 2017

Retromobile 2017

by admin

Begin Februari zijn de ogen van de oldtimerwereld gericht op de Franse hoofdstad waar met Retromobile niet de grootste oldtimerbeurs maar wel de belangrijkste beurs doorgaat. Dat de plaatsen er zeer duur zijn maakt dat enkel topwagens hier een plaatsje krijgen dus geen overaanbod zoals we vaak zien tijdens het gigantische Techno Classica. Ook de belangrijkste veilinghuizen zoals RM Sotheby’s, Bonhams en Artcurial slaan in Parijs hun tenten op. Het Franse Artcurial verkocht met de Ferrari 206 P berlinette Dino speciale de duurste auto, goed voor 4,4 miljoen €. Voor koopjes moet je er niet zijn maar desondanks blijft een bezoek aan Retromobile meer dan de moeite waard !

Op zoek naar gegoede klanten komen vooraanstaande dealers uit heel europa naar de Franse hoofdstad, JD Classic en Fiskens uit Groot-Brittannië, Movendi en Axel Schuette uit Duitsland en natuurlijk Lukas Huni uit Zwitserland. Die laatste had naar goede gewoonte een gigantische stand met dit jaar als thema “Bugatti meets Bentley”. Ook tal van autofabrikanten zijn van de partij zo zet Renault nog eens Alpine in de kijker in afwachting van de nakende terugkeer van het merk. Ook Mercedes, de Fiat groep en Porsche hebben er een officiële stand met wagens uit hun rijke historie, Bugatti promootte dan weer zijn “Bugatti certified” afdeling waar je met een gerust hart een tweedehands Bugatti Veyron kan kopen.

Wie nog een racewagens op de kop wilde tikken alvorens het historic race seizoen van start gaat was in Retromobile aan het juiste adres. Veilinghuis Stanislas Machoïr uit Toulouse had met een ex Henri Pescarolo Venturi LM 600 een ideale wagen meegebracht om deel te nemen in de nieuwe GT1 serie van Peter Auto . Het Franse Ascott collection had een rist aan racewagens meegebracht waaronder een McLaren M1B, Chevron B16 en BMW 635 Gr.A maar het was vooral de gele Porsche 917 K81 die met de aandacht ging lopen. De ex-Alpina fabrieks BMW 2800CS op de stand van William i’Anson is dan weer ideaal om aan de Heritage Touring cup of DRM revival deel te nemen.

Richard Mille is een naam die we vaak zien als sponsor van talloze historic race evenementen maar tegenwoordig zien we de naam van deze horlogefabrikant ook terug op de flanken van de McLaren MCL32 F1 wagen waarmee Stoffel Vandoorne dit jaar aan het F1 wereldkampioenschap zal deelnemen. Naast sponsor van oldtimer evenementen en het McLaren F1 team is Richard Mille ook een verwoed verzamelaar van historische F1 wagens, een deel van zijn verzameling was te bewonderen in Parijs. Alle wagens op deze stand hebben met elkaar gemeen dat ze een ongebruikelijke vorm van aandrijving hebben zo is er de bekende Tyrell P34 met 4 voorwielen, een concept dat succesvol bleek met winst in de Grand Prix van Zweden. Minder succesvol was de March 2-4-0 die dan weer 4 achterwielen heeft. Een aantal F1 teams zoals McLaren, BRM en Lotus deden een poging om met vierwiel aangedreven wagens te racen maar deze bleken niet echt competitief te zijn.

Een stand met 7 Ferrari F1 wagens in kader van het 70 jarig bestaan van de Italiaanse sportwagen fabrikant herinnerde de bezoekers van Retromobile er aan dat Ferrari het enige merk is dat al sinds het ontstaan aanwezig is in de koninginnenklasse van de autosport. De tentoongestelde wagens voornamelijk uit de jaren 60 en 70 werden bestuurd door grote namen zoals Chris Amon, Arturo Merzario, Clay Regazzoni, Niki Lauda en Mario Andretti. Racen betekende alles voor Enzo Ferrari dus naast F1 nam zijn team ook deel aan al de belangrijke sportwagen wedstrijden zoals de Mille Miglia, Targa Florio en de 24uren van Le mans. Helaas besloot Ferrari midden jaren 70 om zich volledig te concentreren op de F1 en zo waren het enkel nog private teams die vaak met een zelf omgebouwde Ferrari aan de start stonden van deze wedstrijden net als het Britse Prodrive dat met een zelf ontwikkelde Ferrari 550 Maranello racewagen in 2004 aan Le Mans deelnam.

Rally rijden met een Ferrari lijkt onwaarschijnlijke maar toch zagen bepaalde mensen in de Ferrari 308 een rallywagen zo stonden er eind jaren 70 en begin jaren 80 Ferrari’s aan de start van enkele belangrijke rallies zoals de 24 uren van Ieper. Met de komst van de Group B rallywagens was het lied van de 308 echter uitgezongen. Tussen 1982 en 1987 beleefde de rallysport haar hoogtepunt dankzij deze waanzinnige Group B wagens, deze monsters worden vandaag de dag nog altijd aanbeden door rallyfans jong en oud. De tentoongestelde topwagens zoals de Audi Sport Quattro, Lancia Delta S4 en Peugeot 205 T16 maar ook minder bekende wagens zoals de Citroen BX 4TC waren voor veel rallyfans een goed excuus om Retromobile te bezoeken.

Foto’s & Tekst: Steven

You may also like