Home Auto Events Le Mans Classic 2016

Le Mans Classic 2016

by admin

Le Mans Classic 2016

Met meer dan 123000 bezoekers mag Le Mans Classic zich het drukst bezochte oldtimerevenement van het Europese vasteland noemen. Met vele honderden racewagens die gedurende het weekend actief zijn op het stratencircuit en met duizenden classic cars die netjes per club langs het Bugatti circuit opgesteld staan is Le Mans Classic ongetwijfeld ook het grootste. (Zie Facebook fotoalbums: Lamborghini, Ferrari, Porsche, Varia)

In tegenstelling tot de 7 voorafgaande edities van Le Mans Classic begon het racen al op zaterdagmorgen met de Jaguar Classic challenge en een race voor Group C wagens, die laatste was ongetwijfeld dé race waar het meest naar uitgekeken werd door de massaal aanwezige toeschouwers ! 35 wagens die vanaf begin jaren tachtig een decennium lang op Le Mans actief waren stonden zaterdagmorgen aan de start. Waaronder topwagens zoals de Mercedes C11, Peugeot 905 EV1 B en de populaire Porsche 962 goed voor 11 stuks. Mede dankzij het enorme aantal uitvallers gedurende de race van 45 minuten kon Fransman Julien Piguet in een Spice SE89C een belangrijke overwinning boeken ! Landgenoot Eric de Doncker die ook met een creatie van Gordon Spice de Spice SE90C onderweg was wist zich naar een tweede plaats te knokken voor de Porsche 962 van Dreelan en Scott. Le Mans classic heeft de kracht om deelnemers van over de hele wereld naar Frankrijk te lokken zo kwamen Japanners H. Kunie en Y. Kimihiro met hun zeldzame Toyota 85C naar Le Mans, helaas was hun race na amper één ronde al voorbij.

Grid 1 : De wagens die voor de Tweede Wereldoorlog actief waren op het stratencircuit van Le Mans mochten als eerste van de 6 traditionele deelnemersvelden aan de eerste van hun 3 races beginnen. De onbetwiste overwinning na 3 races was voor het duo Christian Traber en Spencer Trenery in hun Talbot Lago Monoplace. Veel pech was er voor de Belgische teams waar zowel de BMW 328 van Bert /Adyns als de Mercedes SSK van Jean-Claude Castelein vroeg met problemen te kampen kregen en zo kwam er al snel een eind aan hun Le Mans Classic verhaal. Anthony Schrauwen (Singer Le Mans Speed special) hield de eer hoog met een 17de plaats algemeen. (foto’s BMW en Mercedes uit archief)

Grid 2 : Bij de wagens uit de periode tussen 1949 en 1956 was de Jaguar D-type van de Brit Andy Wallace de te kloppen wagen. Wallace won hier in 1988 in een Jaguar XJR-9LM en deed dat tijdens Le Mans Classic 2016 nog eens over in de D-type. Voormalig premier Guy Verhofstadt waarvan ondertussen geweten is dat hij een passie heeft voor historische autosport wist in een Aston Martin DB2/4 op een verdienstelijke 46ste plaats te eindigen en deed daarmee 5 plaatsen beter dan de Cooper T39 van de familie Herreman de Meurisse.

Grid 3 : Uitermate tevreden was Christian Dumolin met zijn derde plaats in het eindklassement voor wagens uit de periode tussen 1957 en 1961. Dumolin die met zijn Ferrari 250 GT swb uit 1962 enkel de Austin Healey 3000 MkI van Perou/ Cheminot en de ongrijpbare Lister Costin van Chris Ward voor zich moest dulden. Chris Ward die na het uitvallen van de Maserati Birdcage T63 van Schumacher/ Werner tijdens de 2de race zonder veel tegenstand de zegen in Grid 3 binnen haalde. Minder succesvol was het weekend van Michel Wanty en Guy Peeters die na het missen van de eerste race toch nog een sterk resultaat boekten door in de 3de race met hun Lotus XV op een 6de plaats te finishen.

Grid 4 zag een totale dominantie van met Amerikaanse V8 uitgeruste pk monsters zoals de Ford GT40, AC Cobra en Shelby Mustang die de volledige top tien inpalmden. Helemaal bovenaan die top tien van het eindklassement vinden we Shaun Lynn terug, de vader van GP2 en Williams F1 testpiloot Alex Lynn. Vader Lynn won met zijn Ford GT 40 race 2 en 3 maar moest in de eerste race de overwinning laten aan landgenoot Christophe van Riet die eveneens achter het stuur van een GT 40 zat, helaas kreeg de sterke man achter GipiMotor pech en moest de strijd staken in de 2 de race. Beter verging het Christian Dumolin en Marc Devis die in een Shelby Cobra 289 naar een 15de plaats algemeen reden. Ergens onderaan de deelnemerslijst verscholen staat de naam Jean-Charles Rédélé. Jean-Charles is de zoon van Jean Rédélé de stichter van het merk Alpine en natuurlijk vonden we Jean-Charles terug achter het stuur van een Alpine (M63).

Grid 5 weerspiegelt misschien wel de meest epische periode uit de Le Mans geschiedenis en dat ondermeer door de Cultfilm “Le Mans” van Steve McQueen. De Porsche 917 vertolkte niet enkel in de film de hoofdrol maar ook tijdens de echte race. Het zicht van een Porsche 917 op het circuit van Le Mans laat geen enkele autosportliefhebber koud. Maar zoals wel vaker in historische motorsport zijn het de Lola’s en Chevrons die vooraan strijden voor de prijzen. Ondanks winst in de 2de race moest Eric De Doncker finaal toch de duimen leggen voor Fransman Bernard Thuner in het eindklassement van Grid 5 waarin alle podiumplaatsen voor Lola T70 piloten waren.

Grid 6 Zondagnamiddag om 16u viel het doek over de 8ste editie van Le Mans Classic met de finish van 3-voudig Le Mans 24H winnaar Marco Werner, de Audi piloot was ongenaakbaar in zijn Porsche 936 en won samen met Ulrich Schumacher alle races. Achter Werner wist Marc Devis samen met Martin O’Connell naar een 4de plaats te rijden in hun kleurrijke Rondeau M378 DFV een wagen met een al even kleurrijke en vooral zeer uitgebreide Le Mans historie. Nicolas D’Ieteren verging het minder goed tijdens die laatste race toen zijn Porsche 935 K3 kuren begon te krijgen en terugzakte naar de 18de plaats en zo ging een top tien klassering verloren en moest D’Ieteren vrede nemen met een 12de plaats in het eindklassement.

De Le Mans Heritage club ofwel het Concours d’élégance voor wagens die ooit aan de start van de 24 uren van Le Mans stonden. 27 wagens dongen mee naar de titel “Best of show” maar uiteindelijk ging deze titel niet geheel onverwacht naar de Ford GT40 chassis 1046. Deze bolide doorbrak de dominantie van Ferrari en boekte de eerste overwinning ooit in Le Mans voor Ford nu exact 50 jaar geleden. Nog een heel stuk verder terug in de geschiedenis van de Le Mans 24 uren race met name in 1926 toen won de Lorraine Dietrich B3-6 de derde editie van deze befaamde race. Winnen deed de vervaarlijk uitziende Marcos LM600 niet in 1995 maar kreeg van de Jury toch een “Special Prize” in de categorie 1983 – 2016.

Niet enkel de vraag naar historische racewagens is toegenomen maar ook de interesse in de vrachtwagens die deze bolides van circuit naar circuit brachten. De aan deze voertuigen gewijde tentoonstelling tijdens Le Mans Classic waar transporters van ondermeer teams zoals Ferrari, Lotus, BRM, Ligier op veel belangstelling konden rekenen.

Op grote internationale evenementen zoals Le Mans Classic is het niet moeilijk om bekende gezichten tegen het lijf te lopen zo kwam wereldster Pharrell Williams er de start geven en waren meervoudige Le Mans 24H winnaars Marco Werner en Emanuelle Pirro samen goed voor 8 overwinningen druk in de weer in tal van races. In Frankrijk is er maar één echte Le Mans legende en dat is zonder twijfel Henri Pescarolo, de ondertussen 73 jarige Pescarolo nam 33 keer deel en kwam 4 keer als eerste over de finish. Ook nieuwbakken Top Gear presentator Chris Harris laat geen enkele gelegenheid om te racen niet liggen en nam deel aan de Jaguar classic challenge.

De groots aangekondigde Le Mans classic veiling van het Franse veilinghuis Artcurial wist niet de verhoopte resultaten te produceren en wees de Brexit als grote schuldige aan. Zo bleef een groot gedeelte van de aangeboden voertuigen onverkocht vooral Ferrari’s bleken moeilijk aan de man te brengen. Van de topstukken was het enkel de Porsche 935 racewagen uit 1977 die voor 1,3 miljoen euro een nieuwe eigenaar wist te vinden. Zowel de Ferrari 250 GT swb en Delage 3L Competition vonden geen kopers. Een van de meest opvallende wagens die onder de hamer gingen was de fluo gele Dodge Viper racewagen, deze door het Belgische Luigi racing omgebouwde straatwagen leverde 215000€ op. De populaire Renault 5 Turbo had geen problemen om voor 105000€ een nieuwe eigenaar te vinden.

Foto’s en tekst: Steven

You may also like