InterClassics Brussel 2016

Ruim een maand voor aanvang van de 2de editie van Interclassics Brussel was alle beschikbare plaats ingenomen door voornamelijk Belgische en Nederlandse standhouders! Opmerkelijk! Vooral na de verdubbeling van de beschikbare oppervlakte sinds de vorige editie. In totaal bijna 40000 vierkante meter. Dankzij deze uitbreiding was het ook mogelijk het hoofdthema “The Legends of Spa-Francorchamps” voldoende plaats te geven.

Om deze tentoonstelling plechtig te openen is Thierry Boutsen afgezakt van Monaco naar Brussel. Boutsen die na de eveneens in Monaco residerende Jacky Ickx nog altijd de meest succesvolle Belgische F1 piloot is met 3 overwinningen. Met de tentoongestelde Arrows A8 behaalde Boutsen echter geen overwinningen al kwam hij dicht in de buurt met een tweede plaats tijdens de Grand Prix van San Marino in 1985, tijdens de Grand Prix van Spa-Francorchamps van datzelfde jaar moest Boutsen echter tevreden zijn met een 10de plaats. Jacky Ickx bij nader order nog altijd de meest succesvolle Belg in de F1 met 8 overwinningen achter zijn naam, hij wist 2 van die overwinningen te boeken met de tentoongestelde Brabham BT26. Nog verder terug in de tijd meer bepaald de begindagen van de Formule 1, begin jaren vijftig nam Johnny Claes deel aan tal van F1 races met zijn Talbot Lago T26C in de bekende Ecurie Belge kleuren.

Niet enkel de Formule 1 is vaste klant op het circuit van Francorchamps zo is er tegenwoordig ook het World Endurance Championship dat vroeger onder de naam World Sportscar Championship al te gast was op het circuit van Spa-Francorchamps, wagens zoals de tentoongestelde Alfa Romeo 33 TT12, Porsche 962 en de Jaguar XJR 14 waren actief in dit kampioenschap. De ex-Brundle/Warwick Jaguar XJR 14 zien we tegenwoordig in actie tijdens historic Group C wedstrijden in de handen van landgenoot Christophe d’Ansembourg die hiervoor beroep doet op de expertise van het Belgische MEC-auto.

Op hun eigen stand had MEC-Auto dan weer een ex-James Hunt McLaren M26 uit 1978 staan, deze wagen nam deel aan de Grand Prix van België maar deze vond in 1978 plaats op het circuit van Zolder. Op de stand van Brussels Classic & Sports Cars stond een al even opvallende racewagen die eigenlijk ook op de Legends of Francorchamps stand had mogen staan, Ford GT40 chassis 1079 nam deel aan de Spa 1000 km race van 1968 maar haalde de finish niet. Hoewel niemand in de Ferrari Mondial een racewagen zag bracht Jean-Pierre Van Rossem met zijn Moneytron team toch 2 exemplaren aan de start van de Spa-Francorchamps 24 uren race in 1989. Met weinig succes, ondanks een schare aan bekende piloten zoals Keke Rosberg, Bertrand Gachot en Mauro Bianchi de grootvader van de betreurde Formule 1 piloot Jules Bianchi.

De juryleden van de Meguiar’s Interclassics Brussel awards bekroonden enkele opvallende wagens zoals de Excelsior Albert 1 uit 1927 die de award voor “Best of show” kreeg, niet echt een verrassing gezien deze wagen in het verleden al talloze prijzen wist te winnen. Een verrassing was dan weer de award voor “Best restored car” die gewonnen werd door de Bugatti T46 van Arie-Jean al is deze wagen nog lang niet klaar. De wel volledig gerestaureerde Alfa Romeo 6C 2500 SS swb convertible uit 1949 won de “Best car of the 40’s” award.

 Om af te sluiten nog enkele wagens die er tussen de honderden blinkende bolides toch wisten uit te springen zoals de Alfa Romeo 1900C sprint “supergioiello” op de stand van het Duitse Imbu Classics. Het nummer 400 op zijn flanken heeft deze goudkleurige Alfa Romeo te danken aan zijn deelname aan de Monte-Carlo rally van 1955. De combinatie van Amerikaanse wagens met een Italiaans koetswerk heeft enkele opvallende creaties opgeleverd doorheen de automobiel geschiedenis waarvan de door Marreyt Classics aangeboden Hudson Italia zeker een van de meest spectaculaire is. Afsluiten doen we met de Porsche 935 racewagen waarmee Jacky Ickx enkele overwinningen toevoegde aan zijn indrukwekkende palmares.

Foto’s en tekst: Steven

Geplaatst in Auto Events, Uncategorized Getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,