AutoClassica Milano 2016

25-27 November 2016, Milaan

Door de hype rondom de Duemila Ruote veiling van RM Sotheby’s zou men bijna vergeten dat die veiling eigenlijk onderdeel was van de AutoClassica Milano oldtimerbeurs helaas werd deze onterecht overschaduwd door de veiling. Nochtans was deze beurs meer dan de moeite waard en al zeker voor liefhebbers van Italiaanse wagens. Aan de vooravond van het 70-jarig bestaan van Ferrari was het dan ook niet verwonderlijk dat de wagens uit Maranello prominent aanwezig waren, naast tal van 308, 550 Maranello en Testarossa modellen was een zeldzame gele Ferrari F50 een van de meest opvallende. Maar ook minder bekende merken uit de Italiaanse automobielgeschiedenis waren talrijk aanwezig zoals Siata, Osca, Ermini en Stanguellini.

Voor de liefhebbers van Italiaanse supercars was de stand van Mistral motors uit Verona zeker een hoogtepunt ! Op deze waanzinnige stand stonden tal van Lamborghini Diablo varianten waaronder de zeldzame Diablo GT, deze nog sportievere versie van de Diablo kreeg de nieuwe 6 liter motor die bijna 600pk naar de achterwielen stuurt. Nog zeldzamer zijn de Pagani Zonda Roadster F en Pagani Huayra Carbon edition die Mistral motors had meegebracht naar AutoClassica Milano.

Ook tal van officiële dealers van Italiaanse autofabrikanten waren aanwezig tijdens Autoclassica van Abarth tot Lamborghini maar ook Aston Martin, McLaren en zelf Tesla waren aanwezig. Lamborghini dealer Bonaldi Motori uit Bergamo had naast een prachtige Miura, Huracan Spyder en Huracan GT3 racewagen ook een Lamborghini Centenario meegebracht ! Van deze Centenario bestaan er maar 20 stuks en deze zijn gebouwd om de geboorte van stichter Ferruccio Lamborghini 100 jaar geleden te herdenken.

Helaas zijn er nog amper Lancia dealers en is het merk stilaan helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat de eerste Lancia op de markt kwam, gedurende die 100 jaar zou het merk uit Turijn grote autosport successen boeken en dit voornamelijk in het wereldkampioenschap rally. Met de nu legendarische modellen zoals de Stratos, 037 en Delta won Lancia 10 keer de constructeurstitel en werden Sandro Munari, Miki Biasion en Juha Kankkunen wereldkampioen rally.

En dat Italianen gek zijn van racen hoeft geen betoog ! Zo had Martino Finotto kortstondig een Formule 1 team waarvan Carlo Facetti een van de piloten was, later zouden ze samen tal van racewagens bouwen waarvan de Carma FF ongetwijfeld de meest spectaculaire is. De op basis van een Ferrari 308 gebouwde Carma FF was met zijn 700pk sterke motor snel maar helaas onbetrouwbaar, er werden dan ook geen gedenkwaardige resultaten geboekt met deze unieke racewagen. Resultaten waren er wel voor de in de windtunnel ontwikkelde en door Pininfarina vormgegeven Fiat Abarth 1000 uit 1960 die in totaal 9 snelheidsrecords vestigde. Met de Alfa Romeo 155 beleefde het merk uit Milaan een van zijn meest succesrijke periodes in de autosport. Het won met de Alfa Romeo 155 V6 Ti het populaire DTM kampioenschap, met de 155 GTA waren ze succesvol in het Italiaanse Supertoerisme kampioenschap maar ook het Britse en het Spaanse kampioenschap voor Toerisme wagens werden door een Alfa Romeo 155 gewonnen.

 

Foto’s & Tekst: Steven

  

Geplaatst in Auto Events, Uncategorized Getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,